ویژه برنامه‌های حرم مطهر در شب میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر اعلام شد ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه کرامت + جزئیات شباهت‌های حضرت معصومه (س) با حضرت زهرا (س) حضرت معصومه (س) مظهر یک دختر اجتماعی در معنای دینی و اسلامی مشهدالرضا(ع)، میزبان همایش ملی «رویش امید» | رحیم‌پور ازغدی: حقوق زن و کودک، بزرگ‌ترین خط قرمز اسلام است  عطر شادی در بهشت هشتم پیچیده است | آغاز جشنی به بزرگی کرامت امام مهربانی‌ها + تصاویر رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) همزمان با آغاز دهه کرامت + فیلم و عکس حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت کشف یک آغوش امن سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) برکتی به نام دختر | آنچه باید درباره شأن دختران در باور‌های دینی بدانیم طوفان به تاسیسات برق در مشهد و دو شهرستان خراسان رضوی خسارت زد نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر
سرخط خبرها

بزرگداشت مرحوم صفایی حائری در «راز تنهایی» + فیلم

  • کد خبر: ۱۷۴۰۹۹
  • ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
بزرگداشت مرحوم صفایی حائری در «راز تنهایی» + فیلم
همزمان با بیست و چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم استاد صفایی حائری، مراسم بزرگداشت این استاد فقید با عنوان «راز تنهایی» در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، همزمان با بیست و چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم استاد «علی صفایی حائری» مشهور به «عین صاد»، مراسم بزرگداشت این استاد فقید با عنوان «راز تنهایی» و به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مستندی با عنوان «برای پس از مرگم» به نمایش در آمد. کاری به تهیه کنندگی و کارگردانی «عبدالرضا نعمت‌اللهی» که در آن تلاش شده بود برخی از ابعاد فکری، معرفتی و دوران زندگی مرحوم صفایی حائری به نمایش در آید. در این مستند، افرادی از جمله محمدمهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، مرحوم نادر طالب‌زاده، علیرضا داودنژاد، خسرو باقری، بیژن بیرنگ، عبدالمجید معادیخواه، منیره صفایی، فروغ احراری، محسن بغدادی و ... تلاش کرده بودند نکاتی را درباره شخصیت این استاد فقید بیان کنند.

پس از پخش این مستند، میزگردی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجواد نظافت» عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و «رضا میرکریمی» کارگردان و با میزبانی حجت الاسلام دکتر «علی الهی خراسانی» برگزار شد.

بازخوانی و باز تولید اندیشه مرحوم صفایی امروز ضرورت دارد

رضا میرکریمی در این نشست با بیان این نخستین آشنایی او با مرحوم صفایی حائری در مشهد بود و این نخستین بار است که درباره شخصیت وی صحبت می کند، خاطرنشان کرد: همه سوء تفاهمات درباره مرحوم صفای حائری به این برمی‌گشت که پیشرو بود و خیلی جلوتر از زمان خود را می‌دید

وی ضمن بیانی از خاطراتی از مرحوم صفایی حائری افزود: سخنان او مبتنی بر جذب حداکثری بود. او اصرار نداشت که چیزی از معارف را با دیگران به اشتراک بگذارد. سعی می‌کرد روزنه‌ای برای ارتباط با افراد پیدا کند و سخن خود را نیز در همان اندازه بر زبان آورد.

میرکریمی خاطرنشان کرد: او ۳۰ سال زود آمد. امروز جنسی از تبلیغ یکسویه دیی را می‌بینیم که بعد از سال‌ها آنچنان جواب نداده و مرحوم صفایی این روزها پیش بینی می‌کرد. جای او امروز خالیست.

وی در ادامه گفت: فیلم «زیر نور ماه» را با عشق به او ساختم. ایم جمله قهرمان فیلم را که می گفت «همان قدر هم که ‌خوانده ام را هنوز عمل نکرده ام » از ایشان گرفتم. این مرحوم صفایی حائری بود که فاصله ای بین اندیشه و رفتار و کردار او وجود نداشت.

میرکریمی تاکید کرد: او استغنا و بی‌نیازی داشت. بر اساس ظرفیت مخاطب سخن می‌گفت و جای این نوع برخورد امروز خالی است. بازخوانی و باز تولید اندیشه او امروز ضرورت دارد. 

افرادی که مرحوم صفایی را محدود کردند، به انقلاب ظلم کردند

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام والمسلمین نظافت نیز با بیان این که شاگرد مرحوم صفایی حائری به حساب نمی‌آید، خاطرنشان کرد: مرحوم صفایی حائری به مرید و مرادی نقد داشت. به مطالعه کتب دیگران دعوت می‌کرد و می‌گفت اگر سخن دیگران را نشنوید سخن من را نیز متوجه نمی‌شوید. مرحوم صفایی حائری اول خودش را شکست.

وی افزود: زبان و سلوک او دعوت به خود نبود و به تکلیف خود عمل می کرد. بزرگی خدا و توحید واقعی را در سلوک مرحوم صفایی می‌توان دید. او نگران ملامت و سرزنش دیگران نبود.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت در ادامه گفت: او معتقد به تربیت افراد در میدان بود. در بزنگاه‌ها با افراد سخن می‌گفت و برای حتی برای یک نفر هم ارزش قائل بود. طبیب دوار بود و و به دنبال افراد می‌رفت تا به وظیفه خود عمل کند.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: مرحوم صفایی از انقلاب به صورت عملی دفاع می‌کرد و حتی از افرادی که به او بی‌مهری کردند نیز بد نمی‌گفت. افرادی که او را محدود کردند، به انقلاب ظلم کردند. او سر سفره انقلاب ننشست و در مقابل به انقلاب فراوان کمک کرد. نیرو ساخت، بدون آنکه نامی از او به میان بیاید. این نشانه اخلاص او است.

وی تاکید کرد: هنوز خیلی کار دارد تا جامعه مرحوم صفایی را درک کند. به مربیانی نیاز داریم که مرحوم صفایی را بفهمند. کار او هیجان و جو زدگی نبود. مشکل آقای صفایی این بود که افراد را شعار زده بار نمی‌آورد و می خواست افراد عمیق باشند. این موضوع هم باب دل بعضی‌ها نبود که البته گذر زمان نشان داد که این افراد اشتباه کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین نظافت افزود: مرحوم می‌گفت استغنا و بی‌نیازی و حلم و بردباری برای ارتباط با خلق خدا نیاز است. او واعظی اهل عمل بود که سخنش در دل حرارت ایجاد می‌کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->